Szkoła muzyczna a praktyka gry na instrumencie

Jak zachęcić dziecko do nauki gry na instrumencie? Pytane to z pewnością zadają sobie rodzicie, którzy zapisali dziecko do szkoły muzycznej na ich własną prośbę, a teraz dostrzegają u dziecka zniechęcenie i nie wiedzą jak mu zapobiegać. Warto skorzystać z porad ekspertów, ponieważ już wielokrotnie udowodniono, że nauka gry na instrumencie może pomóc naszemu dziecku także w innych sektorach jego życia, między innymi w znaczący sposób może wpłynąć na osiągane przez niego w szkole wyniki.

Uczenie gry na gitarze dzieci, szczególnie tych naprawdę małych to temat ocean. Powszechnie wiadomo, że dzieci musimy jakoś zachęcić i zmotywować. Zwłaszcza te maluchy, które nie wykazują własnej, przemożnej chęci, by iść do takiego miejsca jak szkoła muzyczna w Poznaniu, a mają lekcje u prywatnych nauczycieli, w formie sprawdzenia przez rodziców, czy nie jest to aby „słomiany zapał”. Jednak czym innym jest próba zachęcania na wszelkie sposoby i zmotywowania przez nauczyciela, a czym innym jest zasada, że dobry nauczyciel gitary klasycznej, tak czy inaczej, musi iść konkretnym torem już od samego początku nauki.

 

Często pojawia się tu pierwszy problem, bo niestety te początki w gitarze klasycznej są pracą żmudną, ciężką i nużącą dla tych dzieci. Dziecko od razu chciałoby grać jakąś konkretną melodię, tymczasem w wypadku gitary klasycznej, to po prostu absurd! I tu napotykam często fazę muru, którą nie łatwo przeskoczyć, ale proszę wierzyć- można! Między innymi pomóc mogą odpowiednio dobrane podręczniki. Rzeczą bardzo ważną i przydatną jest gra w duecie z nauczycielem, który gra rozpoznawalną melodię np. My jesteśmy krasnoludki, Hop sa sa…, a uczeń mu towarzyszy wybijając pierwsze dźwięki. Mamy tu do czynienia z bardzo pozytywnie działającym na umysł dziecka zjawiskiem, bo zarazem słyszy ono dobrze znaną sobie melodię, a jednocześnie samo gra biorąc udział w tworzeniu tej melodii. To bardzo ważne i szalenie zachęcające! Nadrzędną i obowiązkową rolą nauczyciela w tych pierwszych godzinach z gitarą jest ustawienie i utrwalenie właściwej pozycji całego ciała i prawej ręki ucznia. Równocześnie zadbanie o powolny, acz stopniowy i docelowy, rozwój motoryki paluszków prawej ręki. Dopiero po paru godzinach, w sposób właściwy i sprytny, np. za pomocą niby ćwiczenia kondycyjnego na obie ręce, należy przejść do tematu lewej ręki. Jednak jest rzeczą nie podlegającą dyskusji, że efekty nauki w dużej mierze zależeć będą od samodzielnej pracy ucznia, czyli od jakości, ilości i systematyczności jego pracy w domu. Niestety gitara to zdaniem wielu muzyków (nie tylko gitarzystów), jeden z najtrudniejszych instrumentów i nie da się jej oszukać- nie podda się ona bez ćwiczeń!Własna praca jest tu decydująca, zważywszy, że lekcja z nauczycielem, choćby najlepszym, trawa stosunkowo krótko. Zadaniem nauczyciela jest więc niejako wpłyniecie na sposób ćwiczenia przez ucznia w domy, inaczej mówiąc- nauczyć go metod samodzielnej pracy. Ogromną rolę mają tutaj wskazówki, jakie uczeń otrzymuje na lekcji dotyczące samodzielnej pracy. Nieoceniona, choć nie zawsze możliwa, jest tu pomoc rodziców. Od początku zaleca się także ćwiczenia przed lustrem- jako kontrola pozycji ciała i prawej ręki, w szczególności prawego nadgarstka. Jednak to na lekcji nauczyciel musi pokazać precyzyjnie, wolno, nawet bardzo wolno, sposoby ćwiczeń i rozwiązywania poszczególnych problemów.

 

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!